Praamid.ee

{{translate('main.cookies_prompt.agreement_msg_part1')}} {{translate('main.cookies_prompt.agreement_msg_part2')}}.

Naistepäeva eri: Intervjuu TS Laevade esimese naismadrusega

08.03.2019 09:00

Ilona Pogodina asus TS Laevades parvlaeva Piret vahimadrusena tööle 2018. aasta novembris olles sellega läbi aegade TS Laevade esimene naisterahvast meremees.
Lugege intervjuust kuidas Ilona sellise põneva ametini jõudis ning mida oma elukutsevalikust arvab.

Kuidas sinust meremees sai?
Tallinna Mereakadeemiasse tüürimehe erialale sattusin õppima puhtjuhuslikult. Enne Mereakadeemiasse sisse astumist plaanisin õppida hoopiski politseinikuks, sooritasin edukalt ka füüsilised katsed, kuid lõpuks jäi vastuvõtmine eesti keele eksami taha. Nüüd on minu eesti keele oskus palju parem kui toona. Samal ajal kuulsin tuttavalt, et tema tahab õppida Mereakadeemias mehaanikuks ning oli saatnud kooli kirja. Tema kirjale vastust ei tulnud. Mõtlesin siis proovida, et kas minu kirjale vastavad. Ja vastasidki! Sel ajal ei saanud ma veel päris hästi aru, mis amet see tüürimees täpsemalt on. Mere või laevandusega mul varasemat kokkupuudet polnud, välja arvatud see, et olen pärit merelinnast Tallinnast ning olen aastaid tegelenud ujumisega. Tallinna Mereakadeemia tüürimehe eriala lõpetasin 2014. aastal.

Millistel laevadel sa töötanud oled?
Teisel kursusel läksin praktikale Tallinki ja neljandal kursusel läksin pooleks aastaks praktikale Vene külmutuslaevale, mis seilas kodust üsna kaugel – Aafrikas ja Ecuadoris.

Laeva meeskonnas oli 28 meest ja mina olin ainuke naine. Alguses ma veidi pelgasin seda, et olen pool aastat kodust eemal ning viibin merel ainult meesterahvastega ja eks laeva kapten samuti mõtles enne mitu korda kui minu praktika kinnitas. Nende laeval polnud varem kordagi naisterahvas töötanud. Alguses pootsman, kapten ja vanemtüürimees pööritasid küll silmi ja mõtlesid, et mis nad minuga teevad, kuna kaubalaeval on madruse töö füüsiliselt ikkagi väga raske. Mina ütlesin, et küll saan hakkama ja teen proovi, tahtsin teha kõiki erinevaid ülesandeid. Ma ei soovinud, et mulle mööndusi tehakse lihtsalt sellepärast, et olen neiu. Laevameeskonnas olid väga toredad inimesed ja eks nad aitasid ja toetasid mind ikka. Sealsete madrustega suhtleme omavahel praeguseni ja isegi kapten mäletab mind.
Pärast Mereakadeemia lõpetamist töötasin Tschudi kaubalaevadel stjuardessina. Hiljem olen töötanud klienditeenindajana Linda Line’i laevadel, Tallinki laeval Victoria I tüürimehena ja madrusena Kihnu Veeteedes.

Kuidas sa TS Laevadesse tööle sattusid?
Saatsin 2018. aasta suvel oma CV ja motivatsioonikirja Tallinna Sadamasse, sest sadam otsis stjuardessi Botnica peale. Enne seda töötasin mõni aeg maismaal, kuna sobilikku tüürimehe ametit pärast lapse sündi kohe ei leidnud. Mandril töötades sain aru, et hing ikka ihkab merele. Botnica kapten hindas mind väga heaks kandidaadiks, kuid arvas, et stjuardessi töö ei ole minu jaoks piisav ning soovin pigem tüürimehe või madruse rolli. Kuu aja pärast helistatigi mulle Tallinna Sadamast ja pakuti vahimadruse ametit TS Laevades. Ja siin ma nüüd olengi.

Ilona Pogodina tööpostil

Mis töid täpsemalt vahimadrus parvlaeval teeb?
Laadimine-lossimine, sildumine, ringkäik laevas, teki pesemine, lume koristamine, päästevahendite hooldamine, õppehäiretes osalemine ja kõik muud tööd vastavalt pootsmani korraldustele. Autoteki pesemine on näiteks füüsiliselt üpris raske, aga olen heaks tõestuseks, et naisterahvad saavad seda siiski edukalt teha.

Sõidukeid juhatamas

Oled sa merel töötades kogenud ka mõnda ohtlikku olukorda?
Külmutuslaeval praktikal olles oli konteinerites vool ning see tekitas vihmase ilma korral ohtlikke olukordi. Laeva tekki koristades oli vaja juhtmeid liigutada, selliselt võib aga voolu saada. Voolu ei tohi välja lülitada, kuna puuviljad on konteineris. Õnneks mind hoiatati, aga ühel teisel madrusel nii hästi ei läinud ja ta saigi kahjuks voolu. Teine kord oli näiteks selline olukord, et läksime vöörist ahtrisse, mina hoidsin kinni, kuna merel oli torm ja lained olid suured. Pärast mind tuli madrus, kes kahjuks kinni ei hoidnud ja siis ma nägin kuidas ta lendas vöörist ahtrisse. Hea, et ta üle parda ei lennanud, kuid vigastada sai ta nii, et kaks nädalat ei saanud korralikult kõndida. Praktika ajal 1. jaanuaril Aafrika lähistel seilates juhtus ka nii, et pidime trümmi koristama, aga seal oli 35 kraadi sooja. Mul hakkas palavas halb ja läksin korraks üles tekile. Seal märkasin, et üks toru oli katki läinud ja vesi voolas pardale. Keegi teine polnud seda veel näinud. Hea, et märkasime kiiresti ning saime ohu likvideerida.

Puuviljad külmutuslaeva trümmis

Sellised olukorrad kindlasti õpetavad palju. Hakkad mõtlema elu peale ja kuidas seda nautida. Samuti saad aru, et pead olema tugev moraalselt ja kui midagi juhtub, siis kohe tegutsema paanikasse sattumata. Meremehe amet üldiselt õpetab seda, kuidas võtta vastutust, olla kohusetundlik ning leida kiiresti lahendusi.
Siin Kuivastu-Virtsu liinil seilates ma õnneks ohtu eriti ei tunne. Eks väikseid asju võib ikka juhtuda, aga need on kiiresti likvideeritavad. Kindlasti tuleb rohkem valvel olla kui pardal on ohtlik last.

Mis sa arvad, miks ikkagi enamik meremehi mehed on?
Võimalik, et paljud naisterahvad lihtsalt ei tule selle peale, et neist võiks meremees saada. Aga eks naisterahvaid madruste, tüürimeeste ja kaptenite seas natuke ikka on ja tuleb juurde. Minu kursusel oli kokku 74 inimest, neist 8 olid naised. Koos minuga lõpetas aga vaid kaks naist veel. Usun, et laeva meeskond kindlasti võidab sellest, kui sinna kuulub ka naisterahvaid. Nagu ütles mulle üks kapten praktika ajal: „See on tore kui pardal on mehed ja naised, sest naised vaatavad läbi naisterahva silmade ja mehed meesterahva silmade ja selliselt on kokku probleemid igast küljest näha.“

Sul on ka väike laps. Kuidas meremehe ja ema rollid kokku sobivad?
Jah, mul on kaheaastane poeg. Seega töötan ma mehises seltskonnas ning kodus olles näen kuidas meesterahvas kasvab. See on minu jaoks eelis, sest näen kuidas mehed käituvad ja mõtlevad ning tänu sellele on mul oma poega kergem kasvatada. Minu vanemad toetavad mind väga palju, kuna nad, eriti minu isa, on väga uhked selle üle, et töötan laeva peal. Kui olen kaks nädalat Pireti peal tööl, on laps minu vanemate hoida. Vabadel nädalatel saan jälle lapsega palju koos olla. Teen seda kõike tema jaoks. Mul on ka väike õde, kellele olen ikka eeskujuks olnud. Viimasel ajal on ta hakanud rääkima, et soovib ka Mereakadeemiasse õppima asuda.

Ma tunnen ennast merel olles rahulikult, igasugused argimured jäävad pardale astudes selja taha.

Kuidas sa oma tööga rahul oled?
Olen hetkel TS Laevades töötades väga rahul. Piret on uus ja ilus laev. Tööd tuleb osata nautida ning seda saab teha siis, kui teed tööd, mis meeldib. Veelgi parem on kui lisaks meeldivale tööle on ka sõbralikud kolleegid, nagu mul Pireti peal. Laevameeskonnas on meil kõik nagu head sõbrad, tihti visatakse nalja. Kaptenile saab kurta ka muresid, mis otseselt merega seotud pole ja ta aitab hea meelega. Vanemtüürimees jagab alati lahkelt infot, mis seotud laevajuhtimise ja laevaehitusega, ta tunneb laeva väga hästi. Samuti on tore, et Pireti pootsman on mind väga palju aidanud, tal on palju kogemusi ning temalt on mul palju õppida. Pireti madrused on ka sõbralikud ja alati valmis appi tulema. Mulle väga meeldib merel töötada – siin ei teki rutiini. Ma tunnen ennast merel olles rahulikult, igasugused argimured jäävad pardale astudes selja taha.

Tagasi uudiste nimekirja