Kui autorodu sadamas on veninud kannatamatult pikaks, tõstatub õigustatud küsimus: miks ei saa TS Laevad panna Regulat vajalikul hetkel liinile sõitma, et pikka järjekorda lühendada? Neid küsimusi jagub lihavõtetest juunini, kirjutab TS Laevad OÜ laevandusvaldkonna juht ja juhatuse liige Guldar Kivro.
Suursaartel toimub aastaringi erinevaid sündmusi ja põhjust saari külastada leiab alati. Siiski just kevade saabumisega tärkab suurem soov reisida ja nii saab parvlaevade meeskond pärast rahulikumat talveperioodi teha esimesed rahvarohked õppereisid lihavõttepühade ajal. See on ka aeg, kui klienditugi saab uue aasta esimesed küsimused neilt, kes Muhu ja Saaremaa suunal liikudes Virtsu sadamas parvlaev Regulat seismas näevad.
Ennekõike tuleb mainida, et Regula tihtilugu ka sõidab. Mis tingimustel ja kuidas parvlaev sõita tohib, on selgelt määratletud TS Laevade ja riigi vahelises avaliku teenindamise lepingus ning on tellimusepõhine. Üldjuhul teeme ka lisareise oma põhilaevadega: Piret, Tõll, Leiger ja Tiiu. Eelnevate aastate suvistele reisijanumbritele tuginedes on selge vajadus suveperioodil Regula Saaremaa liinile käima panna, siinkohal ei ole küsimust ka riigil. Kui aga riik lisareiside tellimust pole teinud või on tellimus tehtud väiksemas mahus, kui eelnevate perioodide statistikal põhinev prognoos ette näeb, võivadki tekkida mitmesaja meetri pikkused praamijärjekorrad ning Regula seisab lihtsalt sadamas ja vaatab nukralt pealt.
Seega võib ju küsida, kas me lihtsalt ei võiks enda algatusel lisareise teha? See oleks ju mõistlik lahendus — peamasinale hääled sisse ja inimesed laevale. Oleks, kuid TS Laevadel on igal juhul iga reisi jaoks vajalik kokkulepe ja heakskiitev otsus riigilt. See kõik aga võtab aega ning lisanduvad kulud tuleks katta reisija taskust, mis ei ole mõistlik.
Kui riik lisareiside tellimust pole teinud või on tellimus tehtud väiksemas mahus, kui eelnevate perioodide statistikal põhinev prognoos ette näeb, võivadki tekkida mitmesaja meetri pikkused praamijärjekorrad ning Regula seisab lihtsalt sadamas ja vaatab nukralt pealt.
Selguse huvides tuleb mul ka selgitada asendus- ja lisareiside erinevust. Asendusreis toimub siis, kui mõni põhilaevadest on läinud rikki. Lisareis aga siis, kui riik, täpsemalt regionaal- ja põllumajandusministeerium, selleks tellimuse teeb. Neid saab ettenägevalt tellida ning need saame planeerida parvlaevade graafikusse. Lisaks on riigil võimalus teha tellimus ka graafikuväliste nõudluspõhiste lisareiside jaoks. Ehedaim näide on jaanipäev, mille ümbruses tavalisest rohkem väljumisi on. Näiteks siis, kui praamisaba on ootamatult pikaks veninud ehk sadamas on ootel enam kui 200 liinimeetrit sõidukeid. Seda peame aga tuvastama meie ja kui eelnevalt on sõlmitud nõudluspõhiste lisareiside leping riigiga, siis saabki Regula välja sõita. Vastasel juhul aga mitte.
Vana tehnika vajab aega ja hoolt
Aga ka siis, kui lisa- või asendusreisi vajadus on kinnitatud, ei ole laeva käivitamine tehniliselt niisama lihtne ja nupuvajutusega tehtav. Peame meeles pidama, et tegemist on meie laevapere ühe väärikama liikmega, nimelt ehitati Regula 1971. aastal. Seega tuleb kõigepealt, et üldse midagi juhtuda saaks, soojendada laeva peamasinaid. Selleks on omakorda õliseparaatoriga vaja soojendada masinate määrdeõli. Edasine on nüüd veidi tehnilisem ja keerulisem jutt.
Laeval on neli peamasinat ning kaks õliseparaatorit, määrdeõli peab olema soojendatud temperatuurini 40 kraadi. Selleks kulub aga poolteist tundi masina kohta ehk nelja masina peale kuus tundi. Seda ennekõike seetõttu, et ebapiisava kaldaelektriga peab peamasinaid soojendama ükshaaval. Seega ei saa Regula suvalisel ajal liinile asuda, vaid selle ettevalmistamiseks läheb meil kõvasti aega. Teisalt võime mootori piisavalt soojaks saada, kuid laeval pole reisijate veoks piisavalt meeskonnaliikmeid.
Sel suvel võtsime Regulale tähtajalise lepingu alusel tööle üheksa laevapere liiget. Positsioonid, millele inimesi värbame, on väga erinevad — vajame kahte vanemtüürimeest, teist mehaanikut, kolme vahimadrust, ühte motoristi ja kahte kokka.
Regula ei seisa sadamas täiesti tühjana, sel viibib kuueliikmeline meeskond, kes teostab vahiteenistust ja kohustuslikku perioodilist seadmete ja mehhanismide hooldust ning nende remonti. Küll aga pole see Eesti Vabariigi seaduse järgi piisav reisijate vedamiseks. Ehk liikuval laeval, kus on ka reisijad, peab ohutuse tagamiseks ja võimalikeks päästeoperatsioonideks olema vähemalt 14 meeskonnaliiget. Kui reisijaid laeval pole, siis võib Regula liikuda ka kaheksa meeskonnaliikmega. Siit tekib järgmine küsimus: kui kaua läheb aega, et saada vajalikud meeskonnaliikmed laevale?
Näiteks sel suvel võtsime Regulale tähtajalise lepingu alusel tööle üheksa laevapere liiget. Positsioonid, millele inimesi värbame, on väga erinevad — vajame kahte vanemtüürimeest, teist mehaanikut, kolme vahimadrust, ühte motoristi ja kahte kokka. Lisameeskonna värbamiseks kulub aga ligikaudu kuus nädalat. Õnneks, kui teame juba varakult ette, mil lisareise tellitakse, saame ka värbamisega kiiremini pihta hakata. Lisaks, kui Regula peaks mõne põhilaeva rikke korral seda lühiajaliselt asendama, siis saaksime meeskonna kiiremini kokku. Kuid see eeldaks, et osa laevapere liikmeid tuleksid tööle vabast vahetusest.
Tellitud, aga kas piisavalt?
Sel suvel teeb Regula riigi tellimusel lisareise 46 päeval ehk 20. juunist kuni 4. augustini. Seega saavad reisijad natuke rahulikumalt hingata. Suve on aga Eestimaal niigi vähe ning on näha, et ka juuni alguses ja augusti lõpus on saartele reisimas palju inimesi. Ainuüksi aasta esimesed kuus kuud lubavad selleks aastaks ennustada rekordilisi reisijanumbreid.
Seega oleks vaja lisalaeva sõitma terveks suveks. Selleks on ka õnneks võimalus, kui riik otsustab tellimust augusti algusest suve lõpuni pikendada. Eelmisel aastal tellitud 474 lisareisi 1. juunist kuni 17. septembrini olid igati õigustatud. Ilmselt ei muutu lähitulevikus ka statistiline tõsiasi, et umbes 70 protsenti meie reisijatest reisib just Virtsu-Kuivastu liinil.
Lugu ilmus TS Laevad juhatuse liikme- laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro arvamusloona 13.juuli 2024 Postimehes.
2024.aastal tellis riik TS Laevadelt Regula lisareise perioodil 20.juuni kuni 18.august.
Kõik uudised